اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی
این مقاله پیشتر در بیست و پنجمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت در ۲۷ اردیبهشتماه ۱۳۹۵ در قالب یک سخنرانی با عنوان «روابط عمومی، صنعت و ایجاد مزیت رقابتی با تغییر در روشهای ارتباطی» ارایه گردیده است. سوابق مربوط به این سخنرانی تنها به شکل فایل ارایهی پاورپوینت موجود بود. بنابراین مناسب دیدم توضیحاتی را که در حین نمایش اسلایدها عرضه شده، سامان داده و آنها را در قالب مقالهای جامع تقدیم نمایم؛ با این امید که مورد توجه و استفاده علاقمندان قرار گیرد.
روابط عمومی رسالت نیست، یک حرفه است!!
روابط عمومی یک شغل است و مثل سایر مشاغل، ویژگیها، چالشها، تمایزات و تکنیکهای ویژهای دارد که شناخت و مهارت در آنها نیازمند تجربه و تحصیل در سطوح عالی و دانشگاهی است. نتیجه، یک حرفهای روابطعمومی خواهد بود. به تجربه مشاهده شده کسانی که آن را یک «رسالت» تلقی میکنند،عموماً دچار پرگویی، کلیگویی، ایدهآلگرایی و پراکندهگویی میشوند و …ادامه
روابط عمومی ارتباط با همه یا هرکس نیست!
کارکرد روابط عمومی چنانکه پیشتر اشاره شد، ایجاد، تقویت و استمرار ارتباط بین سازمان با عموم اشخاص یا خواصی است که به نوعی با خدمات یا کالاهای آنها مرتبط میشوند... ادامه
روابط عمومی نماینده مردم برای احقاق، اعطا یا اعاده حق آنها از سازمان نیست!
به دو دلیل روشن:
۱- کارمند روابط عمومی را مردم یا مخاطبان یا مشتریان انتخاب نمیکنند تا نماینده آنها باشد، بلکه انتصابی است و از طرف سازمان به کار گمارده میشود.
۲- بین سازمان و مخاطب تقابلی وجود ندارد، بلکه اشتراک در منافع مورد نظر است... ادامه
روابط عمومی «عامل» فروش بیشتر و سودآوری صرف سازمان نیست!
وظیفه او برقراری ارتباط و انتقال ارزشهای دو سوی ارتباط به صورت حرفهای و منطقی است، خواه این ارزشها مادی باشند، خواه معنوی و این ارتباط ضرورتاً به خدماترسانی یا فروش بهتر و بیشتر نمیانـجامند بلکه ممکن است صرفا ارزشهایی را به وجود آورد که زمینهساز و بستر معاملات و مراودات بعدی در جایی دیگر شوند... ادامه
بازاریابی
در بازاریابی ویژگی متمایز هریک از دو طرف باعث اعتبار او در نزد دیگری میشود. این ویژگی معمولاً برای فروشنده «برخورداری از کالا یا خدمات مورد نیاز مشتری» و برای مشتری «توان پرداخت بهای کالا یا خدمات» است. وظیفه بازاریاب در درجه اول اعتبارآفرینی، یعنی نزدیککردن و معرفی این دو از طریق ویژگیهای متمایز آنهاست؛ البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که روال کار بیشتر بر معرفی فروشنده و کالاها و خدمات او و کسب اعتبار در نزد مشتری است... ادامه
ارتباطات، بستری برای ایجاد مزیت رقابتی
در سازوکار ارتباطی که پیشتر شرح داده شد و متکی بر ویژگیها و ارزشهای عرضهکننده کالاها و خدمات در یک سو و دریافتکننده در سوی دیگر و همینطور روشهای کار روابط عمومی و بازاریابی بین این دو است، «روشهای ارتباطی» در مجموعهی ویژگیهای روابط عمومی یا بازاریابی جای میگیرند. چگونگی استفاده و بهرهوری از این روشها با مهارتهای کارشناس ارتباطات و امکانات در دسترس او ارتباط مستقیم دارد... ادامه