-
تغییر آدرس
سهشنبه 13 مهر 1395 11:13
همراهان گرامی ، لطفاً از این پس تازهترین مطالب را در « وب سایت اطلاعات و ارتباطات » دنبال کنید
-
آن سوی شبکه
پنجشنبه 18 شهریور 1395 12:53
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی تنها یک صدا و آن، موسیقی است ! صدایی که تمام انگلستان را تسخیر کرد ! صدایی که کم کم به تمام خانههای انگلستان نفوذ کرد ! و از پیچیدگیهای رفتاری توده ی ۵ تا ۱۸ ساله که حرف آخر را میزنند، بهره برد ! از رادیو کارولاین حرف میزنیم ; ، رادیویی غیرقانونی (فاقد مجوز) که ۳۸ میلیون...
-
مقاله: روابط عمومی و ایجاد مزیت رقابتی با تغییر در روشهای ارتباطی
جمعه 12 شهریور 1395 16:16
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی این مقاله پیشتر در بیست و پنجمین کنفرانس روابطعمومی و صنعت در ۲۷ اردیبهشتماه ۱۳۹۵ در قالب یک سخنرانی با عنوان « روابط عمومی، صنعت و ایجاد مزیت رقابتی با تغییر در روشهای ارتباطی » ارایه گردیده است . سوابق مربوط به این سخنرانی تنها به شکل فایل ارایهی پاورپوینت موجود بود ....
-
سواد رسانهای (۱۲): آزادی بیان
جمعه 12 شهریور 1395 14:03
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی امسال هم مثل هر سال دیگر در سالن تئاتر شهر نمایش « عجایب شهر » برگزار میشود . در این نمایش هرکس حق دارد که نقش همسایهاش را بازی کند و با طنز و شوخی در مورد همسایه، باعث سرگرمی خود و دیگران شود . اما زیادهرویهای یکی از شهروندان باعث شد که بحث « آزادی بیان » مطرح شود . در مورد...
-
تاثیر مطالعه رمان بر مهارتهای ارتباطی
سهشنبه 26 مرداد 1395 09:47
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی موقعیت و وضعیت کارگزاران و متخصصان ارتباطات در تعامل با دنیای پیرامون و خدماتگیری و خدماترسانی آنها از جنبههای شهروندی و حرفهای در چند سطح تعریف میشود . طبیعتا برای فعالیت و حرکت در این سطوح و لایهها به اقتضائات، امکانات و قابلیتهایی نیاز است تا با بهره از آنها بتوان به...
-
سواد رسانهای (۱۱): قاعده دربرگیری
دوشنبه 18 مرداد 1395 10:56
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی اولویتهای رسانهها برای درج اخبار کدامند؟ این اولویتها چه ارتباطی با مخاطبان دارند؟ قواعد درج خبر کدامند؟ در این فیلم کوتاه سعی شده بیننده با ویژگی یا « قاعده دربرگیری » اخبار آشنا شود . فیلم (۱): خبر چیست؟ / فیلم (۲): منبع خبر چیست؟ / فیلم (۳): سلسله مراتب خبری چیست؟ / فیلم...
-
حرفهایگرایی در روابط عمومی
دوشنبه 4 مرداد 1395 13:52
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی حرفهایگرایی در روابط عمومی را شاید بتوان بزرگترین دغدغه امروز استادان این حوزه دانست . چالشهای موجود در امور ارتباطی ( خبررسانی، تعامل و تبلیغات ) و عدم ارتباط درخور و مورد انتظار با مخاطب از یک سو و کارکنان و مدیریت از سوی دیگر، عموما از ضعف در قابلیتهای علمی و تجربی...
-
سواد رسانهای (۱۰): پاپاراتزی، چشم چرانی یا روزنامهنگاری؟
یکشنبه 27 تیر 1395 11:03
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی پاپاراتزی چیست؟ ماجرای آن از کجا آغاز شد؟ معنای آن چیست؟ نقاط قوت و ضعف آن کدام است؟ نقش آن در روزنامهنگاری و رابطه آن با عکاسی خبری چیست؟ چه آیندهای برای آن متصور است؟ و … پاسخ این پرسشها را در این فیلم ۸ دقیقهای خواهیم یافت . فیلم (۱): خبر چیست؟ / فیلم (۲): منبع خبر چیست؟ /...
-
هرکس، همهکس است و هیچکس نیست!
دوشنبه 14 تیر 1395 09:11
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی به بهانه درگذشت الوین تافلر در روزگار قدیم انسانها در اجتماعات خود به بهانهای دور آتش، میز یا سفره گرد هم میآمدند و چهره در چهره، نگاههایشان را به هم میدوختند و گوش به گفتههای هم میسپردند . پیرترها قصه میگفتند، جوانترها ماجرای شکارها و رشادتهایشان را با آب و تاب تعریف...
-
سواد رسانه ای (۹): تبلیغات در رسانهها
شنبه 12 تیر 1395 12:21
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی رفقای داستان ما مدتی است قصد دارند نشریه ای را منتشر کنند که در آن از مشکلات جوانان شهر و محله حرف بزنند. اما متاسفانه پولی برای این کار ندارند. یکی از آنها پیشنهاد میکند این پول را از طریق جذب آگهی و تبلیغات به دست بیاورند. اما آنها در این کار مشکل بزرگی روبرو میشوند.... در...
-
گفت و گو در کانال مردمداران با موضوع: ترفندهای ارتباطی در محیطهای تجاری
یکشنبه 6 تیر 1395 15:27
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی متن زیر ماحصل گفت و گویی است که اینجانب در کانال تلگرامی « مردمداران » با موضوع « ترفندهای ارتباطی در محیطهای تجاری » داشتم : با سلام و عرض ادب به مردم داران عزیز و گرامی و سپاس از جناب آقای دکتر حمیدرضا نـجفی که دعوت ما رو برای این گفت و گو پذیرفتند اجازه میخوام تا گفت و گوی...
-
سواد رسانه ای (۸): انواع مهارتهای روزنامهنگاری در شبکه تلویزیونی بینالمللی TV5 MONDE
یکشنبه 6 تیر 1395 14:24
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی ۱ - فلوران کربسگ ( Florent Crebessegues ) ، دستیار سردبیر « رضایت در کار ما این است که هر روز چند برنامه موفق داشته باشیم !» او مدیر و رهبر تیم روزنامهنگاران بخش سردبیری است و زیر نظر سردبیر فعالیت میکند . فلوران اخبار منطبق با خطمشی سردبیری رسانه را انتخاب میکند، زوایا و...
-
انقلاب دیجیتالی را باید چارچوببندی کرد
یکشنبه 30 خرداد 1395 19:15
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی دومینیک لکور فیلسوف، تحولات ناشی از دیجیتالی شدن را در رابطه با یادگیری و روابطمان با دیگران تجزیه و تحلیل می کند. آیا ما اشتیاق خواندن کتاب های کاغذی را با کتاب های دیجیتال از دست می دهیم؟ آیا باید با آمدن تبلت ها روش نوشتن در دفتر یادداشت را فراموش کنیم؟ آیا همه...
-
سواد رسانهای (۷): یک شبکه اجتماعی یک روزنامه نیست
دوشنبه 24 خرداد 1395 08:30
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی سردبیر روزنامه محلی شهر مهمان دانشآموزان کلاس است و درباره فرق روزنامهها و نشریات خبری با رسانههای اجتماعی صحبت میکند . او برای اینکار تکلیفی را برعهده شاگردان میگذارد تا به اتفاق هم به این تفاوتها پی ببرند . فیلم (۱): خبر چیست؟ / فیلم (۲): منبع خبر چیست؟ / فیلم (۳): سلسله...
-
اینترنت جایگزینی برای مشاغل از دست رفته به وجود نیاورده است
یکشنبه 23 خرداد 1395 11:20
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی در یک دوره ۲۵ ساله که اطلاعات و اخبار اینترنتی ـ تولیدشده بر مبنای مدلهایی کم و بیش بیثبات ـ تقریباً نیمی از تولیدات خبری را تشکیل دادهاند، بیش از ۳۰۰ هزار شغل در روزنامهها و مجلات چاپی ایالات متحده از میان رفتهاند . دپارتمان کار آمریکا که دوشنبه گذشته این آمار را منتشر کرد،...
-
سواد رسانهای (۶): هزینه تهیه خبر
شنبه 22 خرداد 1395 08:17
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی برای تهیه خبر، در مراحل مختلف نیاز به تأمین هزینه است . برای چه کارهایی باید هزینه کرد؟ این هزینه چگونه تأمین میشود؟ اولویت های رسانهها برای تأمین اخبار بر مبنای میزان مخارج آنها چیست؟ این فیلم کوتاه قصد دارد به این سؤالات پاسخ گوید : فیلم (۱): خبر چیست؟ / فیلم (۲): منبع خبر...
-
شبکههای اجتماعی از رسانهها قدرتمندترند
چهارشنبه 19 خرداد 1395 16:23
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی امیلی بل، مدیر Tow Center for Digital Journalism و رئیس سابق بخش دیجیتال روزنامه بریتانیایی گاردین، در سخنرانیای در دانشگاه کمبریج و همینطور در سخنانی که در ابتدای ماه مارس ۲۰۱۶ در Columbia Journalism Review با عنوان « پایان دنیا آنگونه که ما میدانیم : چگونه فیسبوک...
-
سواد رسانه ای (۵): کسب خبر آری. اما چگونه؟
سهشنبه 18 خرداد 1395 14:24
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی چگونه باید از اخبار آگاه شد؟ این سؤالی است که در جلسه هفتگی « آموزش رسانهای » در یکی از مدرسههای راهنمایی در فرانسه مطرح و میکوشند به آن پاسخ دهند در این جلسه، سردبیر شبکه تلویزیونی TV5MONDE در کلاس درس حاضر میشود تا ضمن ارایه بعضی توضیحات راجع به حرفه روزنامهنگاری، به...
-
نحوه اظهار عقیده زنان و مردان در فیس بوک متفاوت است
دوشنبه 17 خرداد 1395 11:49
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی در فیس بوک : « زنان گرمتر، اما نسبت به مردان کمتر نامطمئن هستند »: این عنوان مطالعاتی است که یک گروه از پژوهشگران روانشناسی و رایانه در پایان ماه قبل ( ماه مه ۲۰۱۶ ) منتشر کرده اند . دانشگاههای پنسیلوانیا، کمبریج، ملبورن و استونی بروک مطالب منتشر شده توسط ۶۸ هزار کاربر فیس بوک،...
-
سواد رسانه ای (۴): روزنامهنگارها چگونه تحقیق میکنند؟
یکشنبه 16 خرداد 1395 14:26
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی برای تحقیق بر روی یک موضوع، روزنامهنگارها به منابع مختلفی دسترسی دارند . آنها میتوانند از کارشناسها بپرسند، برای جستوجو به محل بروند، اسناد را بررسی کنند، از اینترنت استفاده کنند و … . در بعضی موارد آنها از اطلاعات محرمانه توسط شخصی مطلع بهره میبرند . این ویدیوی کوتاه شرح...
-
معرفی و نقد کتاب: تفسیر تصویر، مفاهیم و روشها
شنبه 15 خرداد 1395 21:29
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی چکیده تصویر هرچند میتواند فاقد پیام باشد، اما نمیتواند روی بیننده بی اثر باشد. (ژیل بارتولینر و توماس گولسن، ۲۰۱۰) در اهمیت مطالعه و پژوهش بسیار در امور بصری بهویژه در حوزه «ارتباطات و فرهنگ» به قلمفرسایی نیازی نیست. آنچه بیشتر باید مورد بحث و واکاوی قرار گیرد، فقر منابع...
-
داعش در اینترنت پیشرفت میکند
چهارشنبه 12 خرداد 1395 16:06
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی بورسی مانتی، ویولت لازار گروه جهادی داعش توان سایبری خود را برای ارتباطات سری و در دفاع حملات سایبری تقویت میکند . دولت اسلامی همانقدر در اینترنت بیپرواست که بینام و نشان . در ویدیوی خوفانگیز خود از پیروزی تروریستها در حملات پاریس، خطوطی از کدهای اینترنتی ظاهر میشوند که با...
-
سواد رسانهای (۳): سلسله مراتب خبری چیست؟
سهشنبه 11 خرداد 1395 08:09
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی اولویتهای یک نشریه، شبکه تلویزیونی یا وب سایت خبری در درج اخبار چیست و چه اخباری را در صدر قرار میدهند؟ اخبار مهم کدامها هستند و چه ویژگیهایی دارند و بر چه مبنای مهم تشخیص داده میشوند؟ و ... ؟ اینها سؤالاتی هستند که در این فیلم دو دقیقهای با کمک شخصیتهای عروسکی به بهترین...
-
سواد رسانهای (۲): منبع خبر چیست؟
یکشنبه 9 خرداد 1395 15:09
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی یک منبع خبر چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ کارکرد منبع خبر چگونه است؟ یک روزنامهنگار برای در اختیار داشتن یک منبع خبر با چه چالش هایی روبروست؟ و ... ؟ اینها سؤالاتی است که در این فیلم کوتاه به آنها پاسخ داده میشود تا به سواد رسانهای گروه سنی کودکان و نوجوانان هرچه بیشتر کمک کند ....
-
سخنرانی در پنجمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت
شنبه 8 خرداد 1395 10:12
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی عنوان سخنرانی: روابط عمومی، صنعت و ایجاد مزیت رقابتی با تغییر در روشهای ارتباطی دکتر حمیدرضا نـجفی، پژوهشگر علوم ارتباطات در این سخنرانی با اشاره به پیشینه بحث مزیت رقابتی (Competitive adventage) گفت : پیشینه این بحث به نظریه رابرت تورنز و بعد، دیوید ریکاردو در سال ۱۸۱۷...
-
تلگرام، یک خرده رسانه جمعی
یکشنبه 22 فروردین 1395 16:35
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی با ظهور کانالهای تلگرامی، ما با ابزار نرمی به نام تلگرام مواجه هستیم که دو جنبه کارکردی دارد . اتاقها یا محیطهای اشتراکی که ماهیت آن ها متکی بر تعامل و گفت و گو است و اقناع بر تبلیغ، خبرگزاری بر خبررسانی، همسانی بر تفاوت، نشر اجتماعی بر نشر شخصی، آزادی نشر بر تغییر یا حذف و...
-
تضاد و تقابل، جاذبهی اصلی پیام
سهشنبه 10 فروردین 1395 11:07
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی بسیاری از فعالان و کارشناسان در حوزه خبر و اطلاعرسانی، قطعا به تجربه دریافتهاند که اصولا در اخبار و اطلاعات پرمخاطبتر نوعی تقابل و تضاد وجود دارد : دزد و پلیس، فقر و ثروت، امنیت و ناامنی، جنگ و صلح و ... این جنبهای متضاد در چند سطح می تواند نمود پیدا کند : - سطح اول : وجود...
-
آینده نشریات فرانسوی چیست
یکشنبه 8 فروردین 1395 20:53
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی مطالعه وضعیت ارتباطات و رسانهها در جوامع توسعهیافته میتواند افق پیش روی ارتباطات در جامعهی ما را تاحدی به تصویر بکشد . گزارش « آینده نشریات فرانسوی چیست » به همین دلیل انتخاب شده است . در این گزارش به مسایل قابل تاملی اشاره شده، از جمله : کساد رو به رشد نشریات کاغذی، رونق...
-
سواد رسانهای (۱): خبر چیست؟
پنجشنبه 5 فروردین 1395 16:35
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی خبر چیست و چه ویژگیهایی دارد؟ در تعریف و تشخیص خبر از سایر داده ها و اطلاعات دیگر، برای آن ویژگیهای خاصی با عنوان « ارزشهای خبری » در نظر گرفته میشود؛ از جمله تازگی، شهرت، اعتبار، دربرگیری و … . در این ویدیوی کوتاه سعی شده یک خبر به سادگی برای گروه سنی کودک و نوجوان معرفی شود...
-
اهمیت تصویر از نگاه گابریل گارسیا مارکز
چهارشنبه 26 اسفند 1394 13:39
اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی بنده پیش از این در یکصد و هشتادمین نشست ماهانه انـجمن روابط عمومی ایران، به عنوان سخنران اصلی مبحثی را با عنوان « ارتباطات تصویری و اهمیت آن در دنیای امروز » مطرح کرده بودم. در آنـجا در خصوص تصویر و تصور مفصلاً سخن گفته ( متن کامل سخنرانی را میتوانید از اینجا دریافت نمایید ) و...