اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی
موقعیت و وضعیت کارگزاران و متخصصان ارتباطات در تعامل با دنیای پیرامون و خدماتگیری و خدماترسانی آنها از جنبههای شهروندی و حرفهای در چند سطح تعریف میشود. طبیعتا برای فعالیت و حرکت در این سطوح و لایهها به اقتضائات، امکانات و قابلیتهایی نیاز است تا با بهره از آنها بتوان به شایستهترین و بهترین شکل ممکن در سودبری و سودرسانی نقش آفرید. اگر دنیای امروز با همهی بزرگی خود در دو واژه «جهان ارتباطات» خلاصه شده، پربیراه نخواهد بود مدعی شویم که توانمندیها و خدمات کارشناسان ارتباطات نیز باید به پهنای دنیا گسترش یابد و هرکدام بخشی از این مهم را بر عهده گیرند ... ادامه
آشنایی با درونمایههای رفتاری شخصیتها
سوای این که شخصیتهای یک داستان در عالم واقع وجود دارند یا خیر یا تنها بعضی از ویژگیهایشان با واقعیت سازگار است یا این که قهرمان خودِ واقعی یا خودِ خیالی نویسنده باشد، آنچه رمان و ادبیات را از دیگر هنرها (عکاسی، سینِما، نقاشی، …) متمایز و بسیار برجسته میسازد، قابلیت شخصیتپردازی درونی و بیرونی با هم است... ادامه
توجه به درهمتنیدگی واقعیت و خیال
همانطور که پیشتر اشاره شد، شخصیتپردازی در رمان بهترین جلوهی تداخل واقعیت و تخیل است. وجود واقعیات عینی برای شکلدهی و تعریف شخصیتها و حوادث داستان، جزو ترجیحات اولیه خواننده نیست. او بیشتر به دنبال سرگرمی و تفریح است. با این حال برای همراهی با شخصیتها، رمانهایی را ترجیح میدهد که بهتر بتواند آنها را باور کند. همین درهمآمیختگی واقعیت و خیال و برآیند این دو به سمت باور، او را با نسبتها و نسبیتها آشناتر میسازد... ادامه
شناخت بهتر انسان و دنیا
همانطور که اشاره شد، رمانهای موفق برای خواننده باورپذیرترند؛ زیرا شخصیتهای داستان و پیچیدگیهای روحی و رفتاری آنها هرچه باشد، در تناسب و پیوند عمیقی با فضای داستان، جغرافیا، تاریخ، فرهنگ، آداب و رسوم و دیگر شرایطی است که شخصیتها در آن به سر میبرند... ادامه
همذات پنداری
غرق شدن در تفکرات شخصیتهای داستان، سهیم شدن در احساسات و آزمودن تجربههای آنها، خواننده را غیر از «شاهد و ناظر» به «شخص درگیر» نیز مبدل میکند و موجب میشود او با شخصیتها مربوط و مرتبط شود و با آنها احساس همبستگی و پیوستگی پیدا کند... ادامه
مشاهده از زوایای دیگر
در رمان خواننده با زوایای دید متفاوت نسبت به وقایع و اتفاقات آشنا میشود؛ زوایایی که در دانستهها و تجربیات متفاوت هریک از شخصیتها ریشه دارد. این تفاوت در دیدگاهها در بعضی موارد به پیچیدگی داستان میافزاید و در بعضی جاها از سختی و دشواری آن میکاهد. آشنایی با زوایای دید دیگر و پیبردن به این مطلب که به تعداد اشخاص دیدگاههای متفاوت وجود دارد، ... ادامه
افزایش دامنه واژگانی
از واضحترین و قطعیترین ویژگیهای یک رمانخوان، دامنه وسیع واژگانی اوست. رمانهای مختلف، با نویسندهها و سبکهای متفاوت، با موضوعاتی در بازههای زمانی و جغرافیایی گوناگون و در بسترها و فرهنگهای متنوع، هرکدام به تناسب از کلمات و اصطلاحات ویژهای بهره میبرند... ادامه
ایجاد سرگرمی
در رمان حتی پیچیدهترین مفاهیم فلسفی یا تناقضهای ذهنی نیز با بهره از شیوههای رماننویسی به صورتی سرگرمکننده و همراه با جریانات و حوادث جذاب داستان به خواننده منتقل میشوند. در رمان میتوان مسایل غامض و دشوار را به صورتی سطحی و به شکل روزمرگیها به تصویر درآورد یا به عکس، مسایلی پیش و پا افتاده را به دغدغهی بزرگ خواننده مبدل کرد.... ادامه