اطلاع رسانی و ارتباطات
اطلاع رسانی و ارتباطات

اطلاع رسانی و ارتباطات

سخنرانی در پنجمین کنفرانس روابط عمومی و صنعت

اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی

عنوان سخنرانی: روابط عمومی، صنعت و ایجاد مزیت رقابتی با تغییر در روش‌های ارتباطی

دکتر حمیدرضا نـجفی، پژوهشگر علوم ارتباطات در این سخنرانی با اشاره به پیشینه بحث مزیت رقابتی (Competitive adventage) گفت: پیشینه این بحث به نظریه رابرت تورنز و بعد، دیوید ریکاردو در سال ۱۸۱۷ برمی‌گردد؛ وقتی که مفهوم مزیت نسبی(Comparative adventage) پا به عرصه تجارت بین‌الملل نهاد. نظریات ریکاردو بر شرایط تولید و توزیع براساس مقدار هزینه و فایده بین دو طرف مبادله متمرکز شده بود و این‌که چگونه می‌توان در یک بازار آزاد، شرایطی برای سود توامان تولیدکننده و مصرف‌کننده فراهم آورد.

وی افزود: مزیت رقابتی ویژگی یا ویژگی‌های یک بنگاه اقتصادی، موسسه یا شرکت است که او را نسبت به رقبایش خاص و متمایز می‌کند و باعث جذب مشتری برای او می‌شود. عوامل متعددی در شکل‌گیری این ویژگی‌ها دخیل هستند که عبارتند از: دسترسی به نیروی انسانی ماهر و متخصص، فن‌آوری‌های روز، کیفیت کالا، نحوه عرضه کالا و هر چیز دیگری که در چرخه تولید، توزیع و ارائه خدمات پس از فروش بخشی از کار باشد.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات، روابط عمومی را عامل ارتباط بین موسسه، سازمان، نهاد و مخاطبان تعریف کرد و افزود: روابط عمومی در عال‌ ترین سطح خود به مثابه مشاوری است که حاکمیت او را انتخاب می کند تا از سویی در جهت تقویت حاکمیت و از سوی دیگر در جهت حفط منافع جامعه تلاش کند و چنین فردی باید بتواند به صورت متعادل منافع حاکمیت و مردم را حفظ کند تا در کارش موفق شود، تا نه از طرف حاکمیت خلع شود و نه از طرف مردم مورد بی توجهی قرار گیرد.

نـجفی در ادامه به نگرش های مختلف به روابط عمومی اشاره کرد و افزود: نگاه های مختلف به روابط عموی تبعات و نتایج خاص خود را در پی دارد که باید مراقب باشیم با تعریف و نگاهی خطا از روابط عمومی در مسیر استفاده از آن به خطا و انحراف نرویم. برخی نگاه های خطا به روابط عمومی که نیاز به اصلاح دارند عبارتند از:

روابط عمومی یک شغل است و نه یک رسالت!

روابط عمومی رابطه با عموم مخاطبان است، نه رابطه با همه یا هرکس!

روابط عمومی رابط سازمان و مخاطب است، نه نماینده و منجی مردم در سازمان!

روابط عمومی یک رابط برای ارزش‌ها و ویزگی های سازمان و مخاطب است، نه عامل فروش و سودآوری سازمان!

وی در پایان ضمن برشمردن مزیت‌های مختلف رقابتی در اشکال گوناگون آن و با اشاره به اهمیت و جایگاه روابط‌عمومی حرفه ای در موفقیت سازمان ها تاکید کرد: ایجاد مزیت رقابتی برای موسسات، شرکت ها، نهادها، بنگاه های اقتصادی و صنعتی تنها از طریق تغییر، تکمیل و تقویت روش های ارتباطی، در گرو بکارگیری روابط عمومی حرفه ای است.

متن اصلی خبر در وب سایت همایش روابط عمومی

پاورپوینت سخنرانی در وب سایت همایش روابط عمومی

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد