اطلاع رسانی و ارتباطات
اطلاع رسانی و ارتباطات

اطلاع رسانی و ارتباطات

تضاد و تقابل، جاذبه‌ی اصلی پیام

اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی

بسیاری از فعالان و کارشناسان در حوزه خبر و اطلاع‌رسانی، قطعا به تجربه دریافته‌اند که اصولا در اخبار و اطلاعات پرمخاطب‌تر نوعی تقابل و تضاد وجود دارد: دزد و پلیس، فقر و ثروت، امنیت و ناامنی، جنگ و صلح و ... 

این جنبه‌ای متضاد در چند سطح می تواند نمود پیدا کند:

- سطح اول: وجود جنبه های متضاد در خود خبر (در جایی بمب گذاری شده بود که بمب کشف و خنثی شد).

- سطح دوم: وجود جنبه های متضاد بین سوژه خبر و مخاطب درگیر (اختلاس اقتصادی یک مدیر دولتی و ثروتمند شدن او / احساس مورد سرقت قرار گرفتن و فقیر شدن برای مخاطب مالیات دهنده).

- سطح سوم: وجود جنبه های متضاد بین خبر و اثر خبر بر مخاطب غیردرگیر ( اخبار ناامنی در عراق / احساس امنیت در مخاطب ایرانی).

جوزف کمبل در کتاب «قدرت اسطوره» دلیل آن را این‌گونه شرح می‌دهد:

... هر چیزی در حوزه زمان و مکان دوگانه است ... همه چیزهایی که ما می‌دانیم، درچارچوب واژه شناسی  هستی و نیستی، متعدد و منفرد و درست و نادرست قرار دارد. ما همواره بر حسب تقابل‌ها فکر می‌کنیم ... چون نمی توانیم جور دیگری فکر کنیم ... این ماهیت تجربه ما از واقعیت است (نه ماهیت واقعیت در روزگار ما).

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد