اطلاع رسانی و ارتباطات
اطلاع رسانی و ارتباطات

اطلاع رسانی و ارتباطات

دنیای ژوراسیک و رکورد جهانی

اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نجفی

یک بار دیگر رکورد فروش فیلم و این بار، محصولی از سری داستان‌های ژوراسیک. فیلم دنیای ژوراسیک (Jurassic World) در عرض دو هفته، حدود ۱ میلیارد و ۳۰ میلیون دلار فروش داشت که از این مقدار، بیش از نصف آن مربوط به خارج از امریکاست. دلایل موفقیت فیلم چه بود؟ سوای بازی قابل توجه ستاره جدید فیلم، کریس پرت (Chris Pratt) که پیش از این در محافظان کهکشان (Guardians of galaxy) نیز خوش درخشیده بود، کارشناسان چند فاکتور دیگر را نیز در موفقیت فیلم سهیم می‌دانند که با دنیای ارتباطات بی‌ربط نیستند، زیرا به بحث محتوای فیلم و فرم عرضه آن در بازار برمی گردند:

زمان مناسب: فیلم ژوراسیک یک ماه بعد از اکران Fast & Furious 7 و دو ماه بعد از Avengers به روی پرده آمد، بنابراین با آن‌ها تلاقی زمانی نداشت. این در حالی است که در ماه های بعد نیز قرار است فیلم‌های مرد مورچه ای (Ant man)، ترمیناتور جنسیس، ماموریت غیرممکن و … به اکران درآیند. پس ژوراسیک از یک فرصت بینابینی در اکران فیلم‌ها سود جست. ضمن اینکه هفته دوم اکران فیلم با «روز پدر» همزمان شد. یک موقعیت ایده‌آل برای رفتن به سینِما به صورت خانوادگی و دیدن فیلمی که پدر خانواده قسمت نخست آن را ۲۰ سال پیش دیده بود!

بهره‌ از نوستالژی:‌ استفاده از همان موزیک متن خاطره برانگیز ، یا بعضی از همان صحنه‌ی اکشن (دایناسور کوچکی که داخل اتومبیل راه پیدا کرده)، یادآور خاطرات فراموش نشدنی ای است که به یمن خلاقیت های استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۳ برای بینندگان به وجود آمده بود. در برخی صحنه پردازی های فیلم جدید نیز کوشش شده از صحنه‌های فیلم اول اقتباس شود تا بیننده بتواند در ذهن خود بین این دو ارتباط بصری برقرار کند؛نظیر دروازه ورودی به «پارک ژوراسیک» در سال ۱۹۹۳ و «دنیای ژوراسیک» در سال ۲۰۱۵.

سود بردن از موفقیت خود: ما مثلی داریم که می گوید: «پول، پول می آورد». در مورد محصولات هنری پرفروشی مانند ژوراسیک نیز به همین ترتیب است، منتها چون مبنای آن بر عرضه و نمایش است، بخشی از سودآوری آن متکی بر اقبال عمومی است؛ به این ترتیب که ۱- شخص به خود می‌گوید: اگر این همه برای دیدن این فیلم می روند، نباید چیز بدی باشد. پس من هم می‌روم آن را ببینم. ۲- همه اطرافیانم با من درباره این فیلم حرف می زنند. پس من هم می‌روم آن را ببینم و تنها کسی نباشم که آن را ندیده!

ترجمه و تلخیص از وب سایت: Franctvinfo

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد