اطلاع رسانی و ارتباطات
اطلاع رسانی و ارتباطات

اطلاع رسانی و ارتباطات

اتهام فیس بوک

فیس بوک متهم به ردیابی کاربران اینترنتی ای است که در آن ثبت نام نکرده اند

فیگارو، سرویس اقتصادی، ژول درمنن، ۱۲ فروردین ۲۰۱۵

نتایج مطالعاتی در بلژیک تأیید می‌کند که فیس بوک قوانین اتحادیه اروپا را در خصوص «کوکی ها» زیر پا می گذارد. مطلبی که توسط سخنگوی این شبکه ی اجتماعی تکذیب می شود.

در اینترنت، وقتی از سایتی به سایت دیگر می روید، مرتب با ماژل های فیس بوک مواجه می‌شوید که می‌تواند یک دکمه «لایک» یا «به اشتراک گذاری» باشد یا یک ارجاع به صفحه ی اصلی وب سایت در حال مشاهده. این ماژل ها پلاگین های اجتماعی نیز نامیده می‌شوند که برای ردیابی کاربران اینترنتی، با نگهداشتن ردی از هر مواجهه با یک ماژول فیس بوک، به کار می رونداما بر اساس یک تحقیق انجام گرفته توسط دو دانشگاه در بلژیک و به سفارش کمیسیون بلژیکی حریم خصوصی، فیس بوک بیش از یک دلیل برای تعقیب کاربران دارد. شبکه اجتماعی از نظر کمیسیون اروپایی یک ردیابی غیرقانونی را انجام می دهد. این تحقیق نشان می‌دهد که حتی کاربرانی که روی فیس بوک ثبت نام نکرده اند هم ردیابی می شوندهمه ی این اقدام‌ها از طریق کوکی ها انجام می شود: پوشه هایی که بعد از مشاهده ی یک صفحه، توسط موتور جست‌و‌جوی وب نگهداری می شوند. آن‌ها کارکردهای متفاوتی دارند: برای مثال، همه ی سایت‌ها از شناسه های قرارداده شده روی کوکی ها برای نگهداشتن کاربر در آن بخش استفاده می کنند. اما پلاگین های اجتماعی فیس بوک، فعالیت‌های کاربران را با اهداف تبلیغاتی زیر نظر دارند.

وقتی یک کاربر یک صفحه از فیس بوک را مشاهده می کند، حتی وقتی که او روی شبکه اجتماعی ثبت نام نکرده باشد، کوکی‌ای دریافت می کند که (اگر آن را حذف نکند)، تا ۲ سال شناسایی اش می‌کند. به محضی که کاربر به یک صفحه‌ ی حاوی پلاگین اجتماعی فیس بوک وارد می شود، شبکه ی اجتماعی او را از طریق کوکی اولیه شناسایی می کند. اگر کاربر بعداً در فیس بوک ثبت نام کند، بعضی تبلیغات می‌توانند او را در رابطه با صفحاتی که قبلاً دیده، هدف بگیرند، احتمالی که فیس بوک آن را رد می کند.

این یک سیاست مد نظر فیس بوک، در صفحه‌ی مربوط به کوکی های شبکه اجتماعی است که به تازگی به روز شده است. شبکه اجتماعی توضیح می‌دهد که: «ما از کوکی ها استفاده می‌کنیم، حتی اگر شما حساب کاربری نداشته باشید یا حتی اگر شما به شبکه متصل نباشید. برای مثال، وقتی شما وصل نیستید، از کوکی ها برای (…) تولید آمار اشخاصی که با خدمات ما در تعاملند و یا وب سایت‌های دربردارنده ی آگهی های ما و شرکایمان استفاده می‌کنیم». بعد از تماس فیگارو با فیس بوک، سخنگوی آن تأیید می‌کند که این آمار به صورت شخص به شخص جمع آوری نمی شوند، بلکه کلی هستند ….

منبع: وب سایت فیگارو

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد