اطلاع رسانی و ارتباطات
اطلاع رسانی و ارتباطات

اطلاع رسانی و ارتباطات

برندسازی جنگویان شیعه عراقی در مقابل تبلیغات داعش

اطلاع رسانی و ارتباطات /حمیدرضا نـجفی

ابو عزراییل، رامبوی عراقی

ابوعزراییل در ارتش عراق و در شبکه‌های اجتماعی چهره‌ای شناخته شده است. ظاهر او شبیه رامبو و کارش عقب‌راندن جهادیون (داعش) در عراق است. گزارشگران France 24 به سراغ او رفته اند.

«پودر می‌شوید!».این وعده‌ی ابوعزراییل به جهادیون داعش، شعار ِ بخش قابل توجهی از ملت عراق است که مرتب در خیابان‌های بغداد به زبان‌ رانده می‌شود. او که برای خود نام «پدر فرشته مرگ» را برگزیده، در عراق به یک قهرمان تبدیل شده است. در خیابان‌ها همه او را می‌شناسند و تصاویرش حتی بر روی تی‌شرت ها در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.ویدیوهای او در یوتیوب ده‌ها هزار بار دیده شده‌اند و چند صد هزار طرفدار او را روی فیس بوک تعقیب می‌کنند.

ابوعزراییل ۳۷ ساله، تا دندان مسلح، عضلانی و معمولاً در پشت ریش پرپشتش لبخندی به لب دارد و در حال شناسایی و کوباندن بی‌انقطاع مواضع دشمن است، چیزی که باعث شده به او لقب «رامبوی عراقی» دهنداو برای بیشتر مردم عراق، تجسم امید است. سیاستمداران بی‌اعتبار دوست دارند او را در کنار خود نشان دهند، در حالی که سربازان ارتش عراق با  او سلفی می‌گیرند.

در فیلم ۱۷ دقیقه‌ای این گزارش، بخشی از مهم‌ترین مطالبی که از زبان گزارشگر و همچنین ابوعزرائیل عنوان می‌شوند، عبارتند از:

گزارشگر - ابوعزراییل در سال ۲۰۰۰ در مقابل آمریکایی‌ها می‌جنگید. او در آن زمان در لیست تروریست‌ها بود. در چند هفته اخیر، ویدیوهای او بیش از ۲ میلیون بازدیدکننده داشته. محبوبیت او به حدی است که به یکی از شخصیت‌های کارتون‌ها تبدیل شده است. او همیشه دو گوشی همراه هوشمند برای ثبت لحظه‌ها با خود دارد. ویدیوها بلافاصله برای مقابله با تبلیغات جهادگرایان اسلامی (داعش)ب ر روی اینترنت گذاشته می‌شوند.

به محض رسیدن رامبوی عراقی به خطوط جبهه، ارتشی‌ها شروع به گرفتن عکس و سلفی با او می‌کنند. یکی از نظامی‌ها می‌گوید: «به محض شنیدن اسم ابوعزراییل، داعش فرار را برقرار ترجیح می‌دهد. او شخصیتی کلیدی برای ایجاد انگیزه در گروه است».

ابوعزراییل- صفحه فیس بوک من ۲۲۱ هزار نفر طرفدار دارد. دشمنان ما از صحنه‌های کشتار و خونریزی فیلم می‌گیرند، ما هم همین کار را می کنیم. ما از خودمان در حال دفاع از عراقی‌ها فیلم می‌گیریم


مشروح این گزارش را می‌توانید به زبان فرانسه در وب سایت France24 مشاهده نمایید

پیوند این گزارش به زبان انگلیسی در: سایت یوتیوب 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد